Przedstaw się tak, by Cię zapamiętano

AUTOR: Agnieszka Rudomino

 

Spotkania networkingowe mają moc! Pomagają pozyskiwać klientów oraz partnerów biznesowych. Służą do wymiany informacji i zasobów oraz wzajemnego wsparcia. Wiadomo nie od dziś. Budowanie i podtrzymywanie relacji to skuteczne narzędzie rozwijania firmy.

Krótko i klarownie

Dla zdobycia odpowiednich kontaktów kluczowa jest umiejętność skutecznego przedstawienia się. W zwięzłej formie (bo czasu jest niewiele) i zrozumiałej treści (by nie pozostawiała najmniejszych wątpliwości). Jeśli dodatkowo Twój przekaz wyróżni pomysł lub nieoczekiwane słowo albo forma (np. użycie metafory), nie ma szans, byś nie został zapamiętany!

A przecież właśnie to jest najważniejsze.

Proponuję Ci znaną i prostą metodę stworzenia własnej prezentacji w kilku zdaniach. W wersji podstawowej wystarczą nawet dwa-trzy, by skutecznie:

– zdobyć i utrzymać uwagę słuchającego,

– nawiązać relację,

– wykorzystać szansę,

– choć odrobinę dać się poznać.

W końcu po to idziesz na spotkanie networkingowe, prawda?

Na dobry początek proponuję Ci stworzenie lub przyjrzenie się Twojemu komunikatowi windowemu. Zaraz wszystko się wyjaśni. Bardzo możliwe, że już taki masz na swojej stronie www. Jeśli tak, po przeczytaniu zrobisz sobie szybką analizę i złożysz gratulacje lub od ręki wprowadzisz poprawki.

Komunikat windowy

Słyszałaś kiedyś to sformułowanie?

Wiesz, wchodzisz z kimś do windy i masz minutę, by opowiedzieć (nieznajomemu towarzyszowi tej nietypowej podróży) czym się zajmujesz, jaki biznes prowadzisz, co jest Twoją pasją.

Przecież każdy kontakt to szansa, którą warto wykorzystać, prawda?

Komunikat windowy (ang. elevator pitch) to odpowiedź na pytanie: czym się zajmujesz/zajmuje Twoja firma?

By rozmówca dowiedział się nie tylko czym się zajmujesz, ale też – kim jesteś, proponuję dodać coś jeszcze… O tym za chwilkę.

Jednak w całości Twoja odpowiedź mówiona powinna trwać nie dłużej niż 1:30.

Formuła 5 pytań

Formuła pełnej wypowiedzi/tekstu składa się z 5 części, w których odpowiadamy na następujące pytania:

  1. Co robię? Kim jestem?
  2. Dla kogo to robię?
  3. Jaki problem rozwiązuję/marzenie lub potrzebę spełniam itp.?

Uwaga! Tu możesz rozpocząć małą opowieść w storytellingowym duchu:

  1. Dlaczego to dla mnie ważne?
  2. Kiedy po raz pierwszy uświadomiłam sobie, że to, co robię, jest dla mnie tak ważne i postanowiłam się tym zająć na poważnie?

__________________

Zadaj sobie powyższe pytania i pozwól, niech się stanie…

Z czasem zaczną pojawiać się różne odpowiedzi, zapisuj je.

Są branże, których usługi są oczywistą oczywistością i ich prezentacja jest prosta, jednak istnieje wiele też wyspecjalizowanych, świeżych, nieoczywistych, szczególnie w dziedzinie usług, np. coachingowych.

Często zdarza się, że tworzenie takiego komunikatu stanowi pracę nad swoim biznesem. Co naprawdę robię/chcę robić?, co feruję?, dla kogo?, jaki efekt obiecuję? Bywa niełatwe, bo wymaga wyboru/określenia własnej niszy i specjalizacji.

Do dzieła! Wzór podstawowy

Wstępnie możesz skorzystać z poniższego schematu, a po pewnym czasie przerobić go według własnego

upodobania, używając innych słów kluczowych.

  1. Pomagam (komu?) robić (co?) tak, by (co klient zyska?).

To absolutna podstawa. Kiedy już opracujesz takie zdanie lub dwa, z którymi będziesz się dobrze czuć i które (co ważne!) wyrażają dokładnie to, co chcesz przekazać, powtórz je sobie kilka razy, wsłuchaj się w ich brzmienie. Czy jest płynne? Jak się czujesz wypowiadając je, czy rezonują z Tobą? Następnie wyślij znajomym, zapytaj o ich zdanie.

  1. Robię to, ponieważ… (dlaczego to robisz?).

Tu pokazujesz swoje wartości, przekonania.

  1. Pierwszy raz poczułam, że to jest właśnie to, co chcę robić (kiedy i w jakich okolicznościach, co się wydarzyło, co wtedy myślałam, czułam, jakie wnioski wyciągnęłam).

Czas na krótką historię, której kontynuacją byłby tekst O MNIE, zamieszczany często na stronach www. Najlepiej taki w formie opowieści wykorzystującej storytellingowe narzędzia, dzięki którym sprzedajesz bez sprzedawania…

Opublikuj i mów, gdzie tylko się da!

Od takiego krótkiego komunikatu warto zaczynać każde wystąpienie, webinar, live czy szkolenie, stacjonarne lub online. Warto go dopisywać pod swoim imieniem i nazwiskiem w korespondencji. Dopracowaną formę warto umieścić również na swoim profilu FB w prezentacji oraz na swojej stronie internetowej.

W Prezentacji na Facebooku jest naprawdę mało miejsca. Mnie zmieściło się zaledwie tyle: Pomagam ekspertom napisać i wydać książkę. Tworzę teksty wspierające biznesy zrodzone z pasji.

Na szczęście mamy w tym medium jeszcze możliwość wpisania tekstu o sobie pod zdjęcie profilowe oraz pod zdjęcie w tle. Dzięki temu mamy szansę rozwinąć skrzydła naszej kreatywności i zabawić się np. metaforą przy opisie naszych produktów i usług. Warto wykorzystać te możliwości.

Przedstaw się w komentarzu!

Na koniec proponuję Wam zamieszczanie w komentarzach pod tym postem swoich prezentacji  oraz wzajemne przekazywanie sobie informacji zwrotnej w postaci odpowiedzi na pytania:

– czy jest dla mnie jasne, czym osoba się zajmuje?

– czy mam ochotę zapytać o więcej?

– wypisz ew. plusy i minusy wypowiedzi.

Powodzenia!

Stwórzmy razem przyciągające klientów prezentacje samych siebie i swoich biznesów.

 

CZYTAJ RÓWNIEŻ:  Jak ubrać się na networking?

AGNIESZKA RUDOMINO – Redaktor, praktyk storytellingu, coach autora. Pomaga ekspertom napisać i wydać książkę. Firmom zrodzonym z pasji stworzyć oraz zredagować atrakcyjne teksty na ich strony www, strony lądowania, oferty, e-booki itp. Teksty, które sprzedają. Bo słowa sprzedają.

Doświadczenie zdobywała jako dziennikarz i redaktor w Polskim Radiu Wrocław oraz wielu różnych czasopismach. Przez kilkanaście lat pracowała na stanowisku redaktora naczelnego ogólnopolskiego miesięcznika Własny Dom.

Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim, studia podyplomowa z PR na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, szkołę coachingu klasycznego, Akademię Coachingu Kryzysowego oraz Mistrzowską Szkołę Storytellingu Biznesowego.