O umiejętności wyznaczania celów, planowaniu strategicznych działań i weryfikowaniu wyników oraz nawiązywaniu relacji biznesowych z Martą Kaim rozmawia Katarzyna Dziubałka

 

Wiele kobiet skarży się, że we własnym biznesie pracuje ciężej niż na etacie i często bez oczekiwanych efektów. Czy można to zmienić?

Oczywiście! Nawet należałoby. Jednak wymaga to zmiany sposobu myślenia i zachowania. Wyrobienia nawyków, które zwiększają skuteczność i pozwalają efektywniej wykorzystać czas.

Jakie zmiany trzeba wprowadzić, żeby wyjść z zaklętego kręgu pracy i cieszyć się swoim biznesem?

Najpierw warto przyjrzeć się sobie oraz sposobowi, w jaki prowadzi się biznes. Odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że pracujemy ponad swoje siły, mimo braku satysfakcji. Świetnym ćwiczeniem jest spojrzenie na swój dzień z lotu ptaka. Polega to na spisaniu krok po kroku tego, co zrobiłyśmy, a następnie przeanalizowaniu, czy rzeczywiście były to te działania, które należało wykonać. Moje doświadczenia w pracy z klientkami pokazuje, że nabranie umiejętności wyznaczania celów, planowania strategicznych działań i weryfikowania wyników już wystarczy, aby zyskać kilka godzin w tygodniu dla siebie i rodziny.

Czy te zasady można z powodzeniem stosować we wszystkich branżach?

Tak. W programie Master Business Academy 12X10 pracuję z klientkami z różnych dziedzin. Okazuje się, że wszystkie mają te same problemy związane z chaosem w firmie, wynikającym z braku strategii oraz dużą ilością pracy, która nie przekłada się na efekty. Często w trakcie programu słyszę: „Ojej! Nie patrzyłam na mój biznes w ten sposób i robiłam dużo, ale nie to co powinnam.”

Jakie błędy kobiety popełniają najczęściej?

Zazwyczaj jest to brak umiejętności zarządzania pieniędzmi. Kobiety nie liczą pieniędzy, nie widzą ich właściwie, nie wiedzą, jakie mają koszty. A przecież firma to nie instytucja charytatywna i bez sprzedaży się nie utrzyma!

Uczysz kobiety, jak rozwijać biznes, żeby działać skuteczniej i zwiększać zysk. Z jakimi problemami zwykle się borykają?

Najczęstszy problem to zbyt duża ilość pracy, którą nazywam działaniem dla samego działania. Bez celu, wizji, planu, byle się narobić. Jednak gdy działamy po omacku, działania nie przekładają się na wyniki finansowe.

Co zrobić, by wykorzystywać czas efektywnie?

Należy zacząć od wyznaczenia lub zweryfikowania celów, jakie chcemy zrealizować. Następnie odpowiedzieć sobie na pytanie, co w tym jest dla nas naprawdę ważne i jakie kroki potrzebujemy podjąć, aby to osiągnąć. W kolejnym kroku stworzyć plan działania, nie zapominając o tym, aby po drodze znaleźć czas na relaks, hobby oraz aktywność fizyczną. Dzięki temu nie stracimy zbyt szybko energii i motywacji do działania.

Czy networking powinien zagościć na liście TO DO każdego przedsiębiorcy?

Moim zdaniem tak. Przytoczę tutaj cytat autorstwa Jana Kulczyka, który bardzo lubię:

„Biznes to relacje między ludźmi, nie liczby. Gdyby było inaczej, najbogatsi byliby matematycy.”

Specyfika spotkań networkingowych pozwala przedsiębiorcom na bezpośrednie dotarcie do potencjalnych partnerów biznesowych. Jeśli chcemy rozwijać swój biznes, potrzebujemy nawiązywać nowe relacje!

Jakie wyzwania stoją przed współczesnym przedsiębiorcą?

Według mnie największym z nich jest wyróżnienie się. Kolejnym uwierzenie w siebie, swój produkt i swoje wartości pomimo ogromnej konkurencji. Warto pamiętać, że porównywanie się i naśladowania innych to droga donikąd!

Jesteś autorką książek dla kobiet, czy masz już pomysł na kolejną?

Kilka miesięcy temu pojawił się w mojej głowie pomysł na nową książkę. Już nawet zaczęłam ją pisać, jednak w pewnym momencie złapałam się na tym, że zamiast satysfakcji z pisania, towarzyszy mi stres i myśl: „Muszę ją wydać w tym roku”. Przez ostatnie 3 lata, rok po roku, wydawałam książkę, więc sztucznie się nakręciłam, że w tym też powinnam. Na szczęście w porę się ocknęłam. Pomyślałam, że nikomu nic nie muszę udowadniać. Piszę ją, ale nie wyznaczyłam, tak jak to robiłam do tej pory, dnia jej premiery.

 

Dziękuję za rozmowę i życzę kolejnych sukcesów!

CZYTAJ RÓWNIEŻ:  Anna Kupisz-Cichosz: Otwieramy nowy rozdział w firmie